نگاهی به تاریخ قهوه - قسمت سوم

در اواسط قرن هفدهم قهوه به نیوآمستردام آمریکا، که بعدها توسط بریتانیایی‌ها نیویورک نام گرفت، رسید. با وجود رشد روزافزون قهوه خانه ها، چای هنوز جایگاه ویژه‌‌ای در میان مردم آمریکا داشت. این وضع تا سال ۱۷۷۳ که مستعمران بریتانیا علیه مالیات‌های سنگین چای شاه جرج سوم شورش کردند، ادامه داشت.

نگاهی به تاریخ قهوه[1]

قسمت سوم

 

 قهوه در آمریکا

در اواسط قرن هفدهم قهوه به نیوآمستردام آمریکا، که بعدها توسط بریتانیایی‌ها نیویورک نام گرفت، رسید. باوجود رشد روزافزون قهوه‌خانه‌ها، چای هنوز جایگاه ویژه‌‌ای در میان مردم آمریکا داشت. این وضع تا سال ۱۷۷۳ که مستعمران بریتانیا علیه مالیات‌های سنگین چای شاه جرج سوم شورش کردند، ادامه داشت. این شورش آمریکایی‌ها که به «میهمانی چای بوستون[2]» معروف شده بود، عادات نوشیدن آمریکایی‌ها را برای همیشه تغییر داد. مردم آمریکا که توان پرداخت مالیات‌های سنگین چای را نداشتند، شبانه به کشتی‌های انگلیسی حاوی چای حمله کردند و همه‌ بار آن‌ها را به دریا ریختند.

توماس جفرسون، سومین رئیس‌جمهور آمریکا، پس از این رویداد گفت:

 

قهوه نوشیدنی مورد علاقه‌ی جهان متمدن است.

 

نگاهی به تاریخ قهوه - قسمت سوم

 

کشت قهوه در دیگر نقاط جهان

با افزایش تقاضا برای قهوه، رقابت بر سر کشت این گیاه در خارج از جغرافیای عرب نیز شدت گرفت. هلندی‌ها در نیمه‌ی دوم قرن هفدهم موفق شدند تخم این گیاه را به دست بیاورند. اولین تلاش‌ آن‌ها برای کشت این گیاه در هند به شکست انجامید. اما در دومین تلاش آن‌ها جزیره‌ی جاوا در باتاویا را انتخاب کردند. این سرزمین که امروزه اندونزی نامیده می‌شود اولین کشت‌گاه قهوه در خارج از سرزمین اعراب بود. پس از نتیجه‌گیری، آن‌ها مزارعی از درختان قهوه در جزایر سوماترا و سلب برپا کردند. این تلاش آن‌ها نیز نتیجه بخش بود.

 

نگاهی به تاریخ قهوه - قسمت اول

نگاهی به تاریخ قهوه - قسمت دوم

 

[1] برگرفته از National Coffee Association of U.S.A., Inc

[2] Boston Tea Party

 

این مقاله به همت آقای مهراب جوزی برای انتشار اختصاصی در کافه بلاگ تی کافه، ترجمه و گردآوری شده است. شما نیز میتوانید مطالب اختصاصی خود در ارتباط با چای و قهوه را جهت انتشار به نام خود، به آدرس my@teacoffee.ir  ارسال نمایید.