تاریخچه قهوه

 

نگاهی به تاریخ قهوه[1]

قسمت اول

 

اگرچه افسانه‌های زیادی درباره تاریخ قهوه وجود دارد، هیچ کس دقیقاً نمی‌داند قهوه در کجا و چه زمانی کشف شد.

قهوه‌ای که امروزه در سرتاسر جهان کشت می‌شود، میراث جنگل‌های قهوه فلات اتیوپی در قرن‌های گذشته است. در افسانه‌های اتیوپی آمده است چوپانی به نام «کَلدی[2]» که بزهای خود را برای چرا به این جنگل‌ها برده بود، برای اولین بار پی به نیروی پنهان این گیاه محبوب برد.

کلدی متوجه شد بزهایش پس از آن که از میوه گیلاس‌شکل درختی خاص تغذیه می‌کنند، بسیار قبراق‌تر می‌شوند و شب‌هنگام میل به خواب ندارند.

کلدی یافته‌های خود را به گوش راهب اعظم صومعه محلی می‌رساند. راهب اعظم نیز با این گیلاس‌ها نوشیدنی‌ای درست می‌کند و متوجه می‌شود که پس از صرف این نوشیدنی، به هنگام نیایش‌های طولانی شبانه به‌هیچ‌وجه احساس خواب‌آلودگی نمی‌کند. راهب اعظم این موضوع را با دیگر راهبان درمیان گذاشت و نیروی پنهان این گیلاس کم‌کم بر همگان عیان شد.

به‌مرور آوازه قهوه به شبه‌جزیره عربستان رسید و این آغاز سفر پرماجرای این گیلاس شگفت‌انگیز به سرتاسر جهان شد.

 

شبه‌جزیره عربستان

کشت و تجارت قهوه از عربستان آغاز شد. در قرن پانزدهم میلادی قهوه در سرزمین یمنِ عربستان کشت می‌شد و در کم‌تر از صد سال صیت آن به ایران، مصر، سوریه و ترکیه هم رسید.

مردم از قهوه نه‌تنها در خانه، بلکه در مکان‌هایی عمومی به نام قهوه‌خانه [3]نیز لذت می‌بردند. قهوه‌خانه‌ها نیز ابتدا در کشورهای شرقی پدید آمدند. محبوبیت قهوه‌خانه‌ها به‌مرور فزونی پیدا کرد و به‌نوعی تبدیل به کانون تمامی فعالیت‌های اجتماعی شد.

مردم در همه حال قهوه می‌نوشیدند، از هنگام بحث‌های جدی گرفته تا هنگام بازی شطرنج و گوش دادن به موسیقی و تماشای تئاتر و تبادل اخبار جامعه. قهوه‌خانه‌ها آن‌قدر به‌سرعت فراگیر و مکانی برای کسب آگاهی شدند، که گاه «مکتب عقلا[4]» نام می‌گرفتند.

با افزایش شمار زائران به مکه، شهرت نیکو «شراب عربی[5]» به گوش جهانیان نیز رسید.

 ادامه دارد ...

این مقاله به همت آقای مهراب جوزی برای انتشار اختصاصی در کافه بلاگ تی کافه، ترجمه و گردآوری شده است. شما نیز میتوانید مطالب اختصاصی خود در ارتباط با چای و قهوه را جهت انتشار به نام خود، به آدرس my@teacoffee.ir  ارسال نمایید.

 

[1] برگرفته از National Coffee Association of U.S.A., Inc.

[2] Kaldi

[3] qahveh khaneh

[4] Schools of the Wise

[5] wine of Araby