تاریخچه قهوه - قسمت دوم

 

نگاهی به تاریخ قهوه[1]

قسمت دوم

 

قهوه در اروپا

مسافران اروپایی که به خاور نزدیک سفر می‌کردند، به هنگام بازگشت به وطن داستان نوشیدنی تیره رنگ و غیرمعمولی به نام قهوه را نیز با خود می‌بردند. در قرن هفدهم میلادی قهوه راه خود را در اروپا گشوده بود و در سراسر این قاره به محبوبیتی هم رسیده بود.

علی‌رغم آن که بسیار مجذوب این نوشیدنی شدند، بسیاری به آن به دیده‌ی تردید می‌نگریستند و حتی از آن می‌ترسیدند. حتی عده‌ای پا را تا آنجا فراتر بردند که نام آن را «خلقِ تلخِ شیطان[2]» گذاشتند و مدعی شدند که این نوشیدنی از سوی شیطان آفریده شده است. از این رو، در سال ۱۶۱۵ که قهوه به ونیز رسید، روحانیون محلی ونیز آن را ممنوع کردند. مناقشات به حدی بالا گرفت که از پاپ کلمنت هشتم درخواست کردند به این موضوع ورود کند. پاپ کلمنت هشتم تصمیم گرفت تا پیش از تصمیم‌گیری درباره‌ چنین موضوع حساسی، خود شخصاً مزه‌ آن را امتحان کند؛ نتیجه مثبت بود. از نظر پاپ مزه‌ی این نوشیدنی آن‌قدر دل‌ چسب بود که به آن تأییدیه‌ مخصوص پاپ [3]را داد.

علی‌رغم مناقشات مذهبی زیادی که پیرامون پدیده قهوه در اروپا رخ داد، قهوه خانه‌ ها در کشورهای انگلستان، استرالیا، فرانسه، آلمان و هلند نیز همانند برخی کشورهای شرقی خیلی زود تبدیل به مراکز فعالیت‌ های اجتماعی و ارتباطی شدند. برخی از این قهوه‌خانه‌ها در انگلستان که بسیار هم مورد توجه بودند، به نام «دانشگاه‌های پِنی[4]» شناخته می‌شدند؛ چون با پرداخت تنها یک پِنی افراد می‌توانستند فنجان قهوه‌ای بنوشند و درگیر بحث‌های مفیدی شوند که در آن جا پیش می‌آمد.

به‌تدریج قهوه جایگزین نوشیدنی‌های رایج آن زمان مانند شراب و آبجو شد. قهوه نوش‌ها برعکس کسانی که نوشیدنی‌های الکلی می‌خوردند، روزشان را هوشیار و پرانرژی می‌کردند؛ بالطبع این هوشیاری روی کیفیت کارشان هم تأثیری مثبت می‌گذاشت. شاید دلیل آن که در بسیاری از ادارات دولتی کشورهای خارجی دستگاه‌های قهوه‌ساز یافت می‌شود، همین افزایش راندمان کاری باشد.

در اواسط قرن ۱۷ میلادی بیش از ۳۰۰ قهوه‌خانه در لندن مشغول به کار بودند. عموم این قهوه‌خانه‌ها پاتوق علاقه‌مندانی از اقشار تاجران، باربران، کارگزاران و هنرمندان بود. تجارت‌های بی‌شماری از دل این قهوه‌خانه‌ها بیرون آمدند؛ که از آن جمله می‌توان به شرکت باربری لویدز[5] اشاره کرد که ایده‌ی آن در قهوه‌خانه‌ی ادوارد لوید متولد شد.

 ادامه دارد ...

این مقاله به همت آقای مهراب جوزی برای انتشار اختصاصی در کافه بلاگ تی کافه، ترجمه و گردآوری شده است. شما نیز میتوانید مطالب اختصاصی خود در ارتباط با چای و قهوه را جهت انتشار به نام خود، به آدرس my@teacoffee.ir  ارسال نمایید.

 

 

[1] برگرفته از National Coffee Association of U.S.A., Inc.

[2] bitter invention of Satan

[3] papal approval

[4] penny universities

[5] Lloyd's