قهوه فوری کلاسیک و گلد

قهوه فوری یا آماده از قهوه سبز رست شده (بو داده) وسپس آسیاب شده تهیه میشود. در فرآیند صنعتی ابتدا قهوه را در دمای 165 درجه سانتیگراد به مدت 7 الی 15 دقیقه رست داده و سپس آن را با درجه ریز (بین 0.5 تا 1 میلیمتر) آسیاب میکنند. در این مرحله قهوه آسیاب شده را در آب مخلوط و به اصطلاح دم میکنند.

قهوه فوری (Instant coffee)  چیست؟

 قهوه فوری یا آماده که درایران، آن را با نام نسکافه  Nescafe -  نشان تجاری نستله برای نوعی قهوه فوری میشناسند، از قهوه سبز رست شده (بو داده) وسپس آسیاب شده تهیه میشود. در فرآیند صنعتی ابتدا قهوه را در دمای 165 درجه سانتیگراد به مدت 7 الی 15 دقیقه رست داده و سپس آن را با درجه ریز (بین 0.5 تا 1 میلیمتر) آسیاب میکنند. در این مرحله قهوه آسیاب شده را در آب مخلوط و به اصطلاح دم میکنند. این مرحله مشابه آماده سازی قهوه در منزل است. پس از دم کشیدن با استفاده از روشهای فرآوری به صورت خشک‌ کردن انجمادی و یا خشک کردن پاششی  آن را به پودر آماده حل شدن در آب تبدیل میکنند. در برخی روشها پس از آماده سازی پودر قهوه،  عطر اصیل قهوه از دست میرود، بنابرین پس از اتمام فرآیند یا هنگام بسته بندی محصول نهایی، مجددا این خاصیت را که از گازهای آزاد شده در هنگام فرآیند بودادن یا آسیاب شدن قهوه و یا از تقطیر بخار قهوه پس از تکمیل فرآیند دم‌شدن استحصا میشود، مجددا به صورت جدا، به پودر قهوه فوری اسپری می نمایند..

روش تهیه قهوه فوری به صورت خشک کردن پاششی ابتدا در سال 1890 توسط دیوید استرنج در نیوزلند به ثبت و قهوه فوری تهیه شده با نام تجاری "قهوۀ استرنج" به فروش رسید. بعد از آن یک دانشمند ژاپنی به نام ساتوری کاتو که در شیکاگو مشغول به کار بود، اختراع مشابهی را در سال ۱۹۰۱ به ثبت رساند، همچنین جورج لوئیس روش دیگری برای تولید قهوه فوری ارائه و از سال ۱۹۱۰ در واشنگتن شروع به بازاریابی برای آن نمود. ولی بزرگترین اتفاق در این حوزه زمانی رخ داد که شرکت نستله در سال 1938 با نام تجاری نسکافه یک فرآیند پیشرفته برای تهیه این نوع قهوه ارائه و با محصولات خود انقلابی در صنعت قهوه فوری دنیا بر پا کرد.

خشک ‌کردن انجمادی - freeze-drying

 خشک ‌کردن انجمادی - freeze-drying

در روش خشک ‌کردن انجمادی ، قهوه آماده شده در دمای -40 درجه سانتیگراد منجمد  و پس از برش تبدیل به تکه های جامد و حلال در آب  میشوند. سپس آنها را در دمای پایین و تحت خلاء خشک میکنند که در نتیجه تبدیل به قهوه فوری آماده مصرف میشود. در این روش  کیفیت عطر و طعم با توجه به درجه حرارت بسیار کم و شرایط خشک کردن ملایم محافظت می شود. از مزیتهای این روش اکسید نشدن قهوه، ایجاد نشدن ترکیبات جدید در قهوه، کاهش چسبندگی و توده‌ای شدن قهوه میباشد.

 

خشک کردن پاششی - spray drying

خشک کردن پاششی - spray drying

در روش خشک کردن پاششی قهوه آماده شده به یک جریان هوای گرم در بالای یک برج استوانه ای بلند اسپری می شود. قطرات قهوه در این برج رطوبت خود را ازدست داده و در زمانی که به پایین استوانه میرسند تبدیل به جامدی حلال در آب و  بافتدار میشوند. این پودر آماده حل شدن مجدد در آب است . با توجه به نوع این فرآیند کیفیت عطر و طعم قهوه تا حد امکان حفظ میشود. این فرآیند پرکاربردترین روش برای تهیه قهوه فوری است. قهوه فوری حاصل از این روش رنگ روشنتر و دانه بندی درشتتر دارد که به اصطلاح قهوه گلد نامیده میشود.

فرآیند تهیه قهوه فوری به روش خشک کردن اجتماعی

هم اکنون قهوه فوری در بسته بندی های شیشه ای یا بسته های پلاسیتیکی و یا قوطی در بازار ارانه می شود. جهت حفظ کیفیت قهوه فوری را در رطوبت پایین و در ظرف‌های ضد رطوبت بسته‌بندی میکنند. همچنین برای جلوگیری از از دست‌دادن عطر و طعم  قهوه فوری نباید با اکسیژن در تماس باشد لذا آن را به صورت وکیوم یا با پرکردن گازهای بی اثر مانند دی‌اکسید‌کربن یا نیتروژن بسته بندی میکنند.   این نوع قهوه آماده با حل شدن در آب به سرعت تبدیل به یک فنجان قهوه شده که میتواند کافئین مورد نیاز دوستداران آن را تامین نماید. همچنین از قهوه فوری جهت تهیه انواع آیس کافی ها مانند فراپه یونانی و نیز طعم دهی به بستنی و یا تهیه کیک، شیرینی و دسرها استفاده میشود.

میتوان از شیر داغ به جای آب داغ در تهیه این نوع قهوه  استفاده کرد. همچنین با ترکیب قهوه فوری، پودر شیر مکمل قهوه و شکر محصولی به نام  کافی میکس  تهیه شده که طرفداران خاص خود را دارد. 

بیش از ۷۵ درصد از قهوه خریداری شده برای مصارف خانگی در بریتانیا قهوه آماده یا فوری میباشد در صورتی که این مقدار در آمریکا و فرانسه کمتر از ۱۰ درصد و در ایتالیا کمتر از یک درصد است. در ایران نیز این نوع قهوه مخصوصا به صورت کافی میکس درصد زیادی از قهوه خریداری شده را شامل میشود.

برخی از پرفروش ترین مارک های تجاری در بازار ایران شامل نسکافه، دیویدف،  ماکسول هاوس، سلینی یا چلینی، جاکوبس و ... بوده که همگی از نام های مطرح و محبوب در تولید قهوه فوری هستند.

شما میتوانید انواع قهوه فوری را از فروشگاه اینترنتی تی کافه تهیه نمایید.