معرفی کامل نسپرسو

نسپرسو نام تجاری یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سوئیسی نستله است. کار این شرکت تولید دستگاه‌های اسپرسویی است که با کپسول یا پدهای ویژه همین شرکت کار می‌کند. درون این پدها یا کپسول‌ها پودرهای قهوه مورد نیاز یک فنجان قهوه تعبیه شده است.

نحوه عملکرد دستگاه نسپرسو اولین بار توسط یکی از کارمندان شرکت نستله سوئیس به نام اریک فاو در سال ۱۹۷۶ معرفی شد. این طرح در آن زمان چندان موفق نبود و به شکست انجامید. یک دهه بعد، ژان‌پل گیلارد تغییراتی در این طرح اعمال کرد که نظر همگان را درباره آن تغییر داد. نستله موفق شد برای راه‌اندازی خط تولید این دستگاه‌ها با شرکت‌های مشهوری مانند کراپس[1]، ماجیمیکس[2]، السی[3]، فیلیپس[4]، زیمنس[5] و دلونگی[6] قرارداد ببندد. سرانجام در سال ۱۹۹۶ اولین دستگاه اسپرسو که به وسیله کپسول‌های قهوه کار می‌کرد، با نام نسپرسو وارد بازار شد.

امروزه شرکت‌های مشهوری همچون کراپس، دلونگی، مگی‌میکس[7] و زیمنس دستگاه‌های نسپرسو را تولید می‌کنند. برخی از انواع این دستگاه‌ها علی‌رغم آن که تحت عنوان «ساخت سوئیس» روانه بازار می‌شوند، در کشور چین تولید شده‌اند.

تمام دستگاه‌های نسپرسو امروزی با کپسول‌هایی پر شده از قهوه که انحصاراً ساخت نستله هستند، کار می‌کنند. ۵ تا ۶ گرم مقدار قهوه‌ای که درون هر کپسول وجود دارد، چنانچه در بسته‌بندی از فروشگاه خریداری شود، ممکن است تا یک‌سوم ارزان‌تر قیمت داشته باشد. اما نسپرسو مزیت‌هایی هم دارد، که شاید این اختلاف قیمت را منطقی جلوه دهد. مهم‌ترین آن‌ها عطر و طعم است. عطر و طعم قهوه سابیده شده هنگامی که درون کپسول نگهداری شود، کاملاً محفوظ می‌ماند.

کپسول‌ها در انواع طعم‌ها با خاستگاه‌های متنوعی عرضه می‌شوند. بیشتر کپسول‌های نسپرسو از ترکیب‌های مختلف دانه قهوه عربیکا و دانه قهوه روبوستا تشکیل شده است. هر کپسول قهوه صرفاً برای یک فنجان قهوه است. بسته به زمانی که آب با فشار از یک کپسول نسپرسو عبور می‌کند، می‌توان قهوه ریسترتو ۲۵ میلی‌لیتری، اسپرسو ۴۰ میلی‌لیتری یا لانگو ۱۱۰ میلی‌لیتری به دست آورد. جنس کپسول‌های نسپرسو سراسر از آلمینیوم است؛ البته برای حفظ بهداشت جداره داخلی کپسول‌ها با لایه‌ای نازک از ماده‌ای بهداشتی پوشانده شده است.

در اینجا می‌توانید با طیف متنوع کپسول‌های نسپرسو بیشتر آشنا شوید.

کار با دستگاه نسپرسو بسیار آسان است. تنها لازم است یک کپسول در دستگاه قرار دهید و دکمه را فشار دهید. در کمتر از ۳۰ ثانیه قهوه اسپرسو شما با فومی بی‌نظیر در فنجان خواهد بود. جدید پیشرفته‌تر این دستگاه علاوه بر اسپرسو انواع قهوه‌های دیگر را نیز دم‌آوری می‌کنند. نسپرسو برای دم‌آوری قهوه قسمت بالایی کپسول را سوراخ می‌کند. برخی از دستگاه‌های نسپرسو یک سوراخ بزرگ و برخی دیگر از مدل‌ها چندین سوراخ ریز ایجاد می‌کنند. سپس آب داغ با فشار بسیار زیاد ب درون کپسول سرازیر می‌شود. انتهای کپسول که از آلمینیوم نازک‌تری ساخته شده است، بر اثر ورود آب رو به بیرون انحنا بر می‌دارد. سپس دستگاه در همین قسمت که فویل نازکی دارد چندین سوراخ ریز ایجاد می‌کند که ردی مربعی شکل به‌جا می‌گذارد. قهوه از طریق همین سوراخ‌ها از کپسول خارج می‌شود و از راه نازل به فنجان می‌ریزد.

در اینجا می‌توانید بابا انواع دستگاه‌های نسپرسو که مطابق نیاز شماست، آشنا شوید.

این مقاله به همت آقای مهراب جوزی برای انتشار اختصاصی در کافه بلاگ تی کافه، ترجمه و گردآوری شده است. شما نیز میتوانید مطالب اختصاصی خود در ارتباط با چای و قهوه را جهت انتشار به نام خود، به آدرس my@teacoffee.ir  ارسال نمایید.

[1] Krups     [2] Magimix     [3] Alessi     [4] Philips     [5] Siemens      [6] De'Longhi     [7] Magimix

منابع:

http://www.nestle-nespresso.com/about-us/our-company

https://en.wikipedia.org/wiki/Nespresso

http://www.monodor.com/pages/societe_historique.asp?lang=en

https://www.nespresso.com/pro/uk/en/pages/commercial-coffee-capsule-range?icid=B2B_coffee_selection

http://www.podcafe.com.au/refillable-nespresso-capsule/