چند نکته اساسی درباره نگه‌داری قهوه در خانه[1]

 

همواره برای آن که در خانه قهوه‌ای دلپذیر نوش جان کنید، لازم است قهوه سابیده را در جایی مناسب نگهداری کنید تا عطر و طعم خود را از دست ندهد.

 

بهترین روش نگهداری قهوه

مهم‌ترین دشمن عطر و طعم قهوه هوا، رطوبت، گرما و نور است. برای آن که دانه قهوه یا قهوه سابیده‌تان ماندگاری طولانی‌تر داشته باشد، آن‌ها را در ظروف دردار محفوظ از هوا و کدر رنگ، و در دمای اتاق نگهداری کنید. دانه‌های قهوه‌ زیبایی خاص خود را دارند؛ اما از نگهداری آن‌ها در ظروف شیشه‌ای برای زیبا کردن محیط اطراف بپرهیزید. زیرا نور دشمن طعم قهوه شماست.

دانه‌ها باید در دمای خنک اتاق نگه‌داری شوند. کابینت‌های اطراف اجاق گاز یا کابینت‌هایی که در معرض نور آفتاب هستند به دلیل دمای بالاتر، معمولاً جای مناسبی برای نگهداری قهوه نیستند.

تا جایی که امکان دارد، از نگهداری قهوه در همان بسته‌بندی‌های پاکتی که از فروشگاه می‌خرید، پرهیز کنید. بهتر است قهوه را درون قوطی‌هایی نگهداری کنید که کدر و مات هستند و دری سفت دارند.

 

چه مقدار قهوه بخریم؟

قهوه بلافاصله بعد از روست شدن، شروع به از دست دادن عطر و طعم خود می‌کند. همیشه بهتر است بسته‌هایی کوچک‌تر برای مصرف یک یا نهایتاً دو هفته خودتان بخرید.

همان‌طور که گفتیم، در معرض هوا بودن به طعم و عطر قهوه شما آسیب می‌زند؛ پس بهتر است قهوه‌های خود را به چند بخش تقسیم کنید و در محفظه‌های جداگانه ولی کوچک‌تر نگهداری کنید. به این ترتیب، هنگامی که در قوطی را باز می‌کنید، جریان هوایی که وارد قوطی قهوه می‌شود، به مقدار قهوه کمتری آسیب می‌زند.

این موضوع هنگامی که قهوه آسیاب شده می‌خرید، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. ترجیحاً دانه قهوه بخرید و دقیقاً پیش از دم‌آوری آن را بسابید.

 

نگهداری قهوه در فریزر؟

یکی از مهم‌ترین خصوصیات یک فنجان قهوه تازگی عطر و طعم آن است. متخصصان قهوه بر این عقیده‌اند که قهوه بلافاصله پس از روست شدن باید مصرف شود. حال که این امکان وجود ندارد، در کوتاه‌ترین زمان پس از باز کردن بسته‌بندی اصلی، آن را مصرف کنید.

متخصصان قهوه مختلف نظریه‌های مختلف متنوعی درباره نگه‌داری قهوه در فریزر یا یخچال دارند. نمی‌توان با قاطعیت هیچ‌کدام از این نظریات را رد کرد. اما آن چه بسیار حائز اهمیت است، خاصیت نم‌بینی یا Hygroscopy دانه‌های قهوه است. یعنی دانه‌های قهوه می‌توانند کوچک‌ترین رطوبت در اطراف را به خود جذب کنند. نکته دیگر در رابطه با نگه‌داری قهوه در یخچال یا فریزر، خاصیت قهوه در جذب عطر و بو اطراف است. پس سعی کنید قهوه را در هر مکانی که نگه‌داری می‌کنید، چه کابینت و چه یخچال یا فریزر، آن را در محفظه‌ای که در مقابل ورود نور و هوا مقاومت بالایی دارد، ذخیره کنید تا بوی مواد غذایی اطراف را جذب نکند.

هر ظرف درداری در برابر ورود هوا محفوظ نیست. بیشتر ظروف دردار خانگی، اندکی اکسیژن به خود راه می‌دهند. به همین دلیل است که غذاهایی که طولانی مدت در فریزر نگه‌داری می‌شوند، در اثر انجماد از بین می‌روند. از این رو مطمئن شوید که ظرف درداری که استفاده می‌کنید به‌راستی از ورود هوا جلوگیری می‌کند.

اگر قهوه را در فریزر نگه‌داری می‌کنید، بلافاصله پس از هر بار باز کردن در ظرف، دوباره خیلی سریع آن را به فریزر برگردانید. زیرا هوای سرد داخل ظرف در دمای اتاق خیلی سریع تبدیل به رطوبت می‌شود و قهوه را خراب می‌کند.

همچنین به یاد داشته باشید که فریز کردن قهوه، هیچ تغییری در نحوه دم‌آوری آن ایجاد نخواهد کرد!

 

 این مقاله به همت آقای مهراب جوزی برای انتشار اختصاصی در کافه بلاگ تی کافه، ترجمه و گردآوری شده است. شما نیز میتوانید مطالب اختصاصی خود در ارتباط با چای و قهوه را جهت انتشار به نام خود، به آدرس my@teacoffee.ir  ارسال نمایید.

 

[1] برگرفته از سایت انجمن قهوه آمریکا
http://www.ncausa.org/About-Coffee/How-to-Store-Coffee