قهوه جوش ترک (جذوه یا ایبریک) ظرف گلدانی شکلی است که برای دم‌آوری قهوه به روش ترک مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدیمی‌ترین آثار از دم‌آوری قهوه به قرن ۱۵ میلادی بازمی‌گردد. مردم آن زمان قهوه را به همراه آب درون ظرف‌های مخصوصی می‌ریختند که امروزه به آن جذوه می‌گویند. امروزه برای تهیه قهوه ترک به کمی آب آشامیدنی، قهوه آسیاب‌شده، شکر و یک قهوه جوش نیاز دارید. بهتر است آب آشامیدنی استفاده کنید که هم‌دما با اتاق است. درجه آسیاب قهوه نیز باید در ریز‌ترین حالت خود باشد. برای آشنایی با طرز کار با قهوه جوش ترک (جذوه یا ایبریک) با کافه بلاگ تی‌کافه همراه باشید.

 

 

مرحله اول: ابتدا آب را به مقدار لازم و بسته به تعداد و حجم فنجانی که میخواهید قهوه آماده کنید، درون جذوه بریزید. مقدار آب را میتوانید با همان فنجان قهوه ترک اندازه بگیرید.

 

نحوه دم آوری قهوه ترک

 

مرحله دوم: به ازای هر فنجان آب، یک قاشق مرباخوری سرپر قهوه ترک، درون قهوه جوش بریزید.

 

نحوه دم آوری قهوه ترک

 

مرحله سوم: می‌توانید ماکزیمم به اندازه قهوه ریخته شده در جذوه به آن شکر اضافه کنید. شکر باعث بیشتر شدن و پایدار شدن خامه روی قهوه میشود. مقدار شکر بسته به ذائقه میتواند کمتر شود و حتی می‌توانید قهوه خود را بدون شکر نیز میل کنید.

 

نحوه دم آوری قهوه ترک

 

مرحله چهارم:  آب و قهوه و شکر را درون قهوه‌جوش به خوبی مخلوط نموده و آن را روی شعله بسیار ملایم گاز بگذارید.

 

نحوه دم آوری قهوه ترک

 

 مرحله آخر: جذوه را به‌حال‌ خود رها کنید. پس از چند دقیقه قهوه که آماده شد، پیش از جوش آمدن، سطح نوشیدنی بالا می‌آید. بلافاصله جذوه را از روی گاز بردارید و قهوه را در فنجان بریزید. اگر دمای نوشیدنی به نقطه جوش برسد، قهوه می‌سوزد و مزه آن تلخ می‌شود.

 

نحوه دم آوری قهوه ترک