اسپرسو با موکا پات

 

پیش‌تر در مقاله‌ای دیگر درباره اسپرسو و  انواع دستگاه‌های اسپرسوساز به‌طور مختصر به دستگاه بیالتی اشاره کرده بودیم. موکا پات بیالتی که به اسپرسوساز رو گازی نیز مشهور است، اولین بار در سال ۱۹۳۳ توسط لوئیجی دو پونتی[1] برای آلفانسو بیالتی [2]طراحی شد. این اسپرسوساز کوچک و دوست‌داشتنی از همان سال به تولید انبوه رسید و امروزه تولید آن همچنان با همان طرح اولیه ادامه دارد. امروزه علاوه بر همان طرح اولیه و اصیل مدل‌هایی دیگر از همین دستگاه ولی با ساختاری یکسان نیز عرضه می‌شوند. وجه تفاوت ظاهری بیالتی با دیگر دستگاه‌های متفرقه وجود تصویری از مردی با سبیل روی این دستگاه است. این مرد سبیلو که یک انگشت خود را به نشانه «یک اسپرسو دیگر!» بالا برده است، در واقع پسر آلفانسو بیالتی است. رناتو بیالتی نام تجاری محصول خود را موکا اکسپرس گذاشت. رناتو توانست کارگاه کوچک پدر را تا جایی گسترش دهد که در سال ۱۹۵۵ تولید را به ۸۰۰۰ دستگاه در روز برساند. امروزه در ایتالیا از هر ۱۰ خانه، در ۹ خانه حداقل یک عدد موکا پات وجود دارد. این دستگاه علاوه بر اروپا و به‌ویژه ایتالیا، در آمریکای لاتین نیز طرفداران زیادی دارد.

امروزه طراحی این اسپرسوساز به‌عنوان شمایلی از طراحی مدرن قرن بیستم در بسیاری از موزه‌های هنر و طراحی صنعتی مشهور جهان به نمایش گذاشته می‌شود.

 موکا پات

نمونه تولید شده در سال ۱۹۳۳

 اسپرسویی که با این دستگاه گرفته می‌شود، تفاوت‌هایی هم با دستگاه‌های پیشرفته امروزی دارد. موکا پات بیالتی بخار آب را با فشاری معادل ۱.۵ بار به درون محفظه قهوه می‌فرستد، حال آن که دستگاه‌های امروزی با فشاری حداقل ۹ بار این کار را انجام می‌دهند. از این رو در موکا پات بخار آب مدت بیشتری با دانه‌های قهوه هم‌نشین می‌شود و به همین دلیل طعمی غلیظ‌تر و کافئین بیشتری هم دارد. در ادامه آموزش کار با این دستگاه ارزان قیمت ولی باکیفیت را مشاهده خواهید کرد.[3]

 

برای شروع بهتر است بدانید که این قهوه‌ساز از سه بخش اصلی تشکیل شده است. پایین‌ترین قسمت این دستگاه محفظه آب، بخش میانی محفظه قهوه سابیده شده و بخش بالایی محل اسپرسو نهایی است.

 ساختار دستگاه موکا پات

ساختار دستگاه موکا پات

پیش از شروع باید توجه داشته باشید که نوع روست و درجه آسیاب قهوه در عطر و طعم نهایی اسپرسو بسیار تأثیرگذار خواهد بود. هر چه روست بیشتر و هر چه آسیاب ریزتر باشد، اسپرسو نهایی غلیظ‌تر و تلخ‌تر خواهد بود.

ابتدا حدود ۲۰ تا ۲۲ گرم قهوه آسیاب کنید. این مقدار برای موکا پات بیالتی ۳ کاپ در نظر گرفته شده است. آسیاب قهوه شما نباید خیلی ریز یا خیلی درشت باشد. در تصویر آسیاب مناسب را مشاهده می‌کنید.

درجه آسیاب موکا پات

سپس محفظه زیر قهوه را با آب تا محل قرارگیری سوپاپ پر کنید. اگر آب بیشتری بریزید، قهوه شما سر می‌رود. بهتر است در این محفظه آب جوش بریزید. چون اگر بخواهید آب را به هنگام اسپرسوگیری جوش بیاورید، قهوه سابیده به خاطر گرما آسیب می‌بیند.

موکا پات

آنگاه محفظه دوم را سر جایش بگذارید و آن را با قهوه سابیده پر کنید. روی سطح قهوه باید صاف و یکدست باشد. اما نباید قهوه را فشار دهید.

موکا پات

حالا می‌توانید قسمت بالایی موکا پات را سر جایش بگذارید. احتیاط کنید؛ اگر محفظه پایینی را با آب داغ پرکرده‌اید، ممکن است دستتان بسوزد!

موکا پات

همه چیز آماده است. حالا فقط موکا پات را روی شعله ملایم بگذارید تا در کمتر از ۵ دقیقه اسپرسو. گیری انجام شود.

موکا پات

بهتر است وقتی اسپرسو گیری به اتمام رسید، سریع موکا پات را از روی گاز بردارید. حرارت بیش از نیاز سبب سوختن و تلخ شدن قهوه می‌شود.

از اسپرسو لذت ببرید.

 

 

منابع:

 

 

[1] Luigi De Ponti

[2] Alfonso Bialetti

[3] برگرفته از https://bluebottlecoffee.com/preparation-guides/bialetti-moka-pot

این مقاله به همت آقای مهراب جوزی برای انتشار اختصاصی در کافه بلاگ تی کافه، ترجمه و گردآوری شده است. شما نیز میتوانید مطالب اختصاصی خود در ارتباط با چای و قهوه را جهت انتشار به نام خود، به آدرس my@teacoffee.ir  ارسال نمایید.