2-chemex.jpg

آیا نحوه استفاده از دستگاه کمکس را میدانید؟ در ادامه با ما همراه شوید تا با نحوه کار این قهوه ساز آشنا شویم.

 

مرحله‌ی اول: دانه‌های قهوه را با یک آسیاب دندانه‌ای به میزان متوسط آسیاب کنید به طوری که نه درشت باشند و نه ریز. آسیاب کردن دانه‌های قهوه بدین شیوه باعث می‌شود قهوه‌ی به‌دست‌آمده غلظت بالایی داشته باشد. قهوه‌ای که با آسیاب تیغه‌ای آسیاب شود به جای این که آسیاب شود خرد می‌شود، که این امر باعث می‌شود دانه‌های قهوه هم‌اندازه نباشند و در نتیجه قهوه تلخ‌تر از میزان دلخواه‌مان شود. به علاوه، هم‌اندازه نبودن دانه‌های قهوه باعث می‌شود فنجان اولی که دستگاه به ما می‌دهد با فنجان دوم تفاوت داشته باشد و یک مزه‌ی ثابت ندهد.


مرحله‌ی دوم: فیلتر کاغذی را طوری درون محفظه قرار دهید که قسمتی که چندین تای متعدد دارد طرف دهانه‌ی دستگاه باشد. سپس مقداری آب داغ بر آن بریزید تا هم مزه‌ی الیاف کاغذ شسته شود و از بین برود و هم این که محفظه گرم شود. اجازه دهید آبی که در فیلتر کاغذی ریخته‌اید به طور کامل پایین برود، سپس وقتی فیلتر خالی شد آب را از طریق دهانه‌ی محفظه بیرون بریزید. تلاش کنید که در تمام این مدت فیلتر کاغذی به دهانه‌ی محفظه چسبیده باشد.


مرحله‌ی سوم: برای به دست آوردن 500 میلی‌لیتر یا نیم لیتر نوشیدنی قهوه باید حدود 40 الی 45 گرم قهوه در فیلتر کاغذی بریزید.


مرحله‌ی چهارم: آب را به نقطه‌ی جوش آن نزدیک کنید اما قبل از آن که شروع به قل‌قل کردن بکند از منبع حرارتی برش دارید (دمای آب 93 درجه باشد). سپس برای  آن که در نهایت نیم لیتر قهوه به دست آورید، مقداری آب جوش در فیلتر بریزید به طوری که تمامی دانه‌های قهوه خیس بخورند و فقط مقدار اندکی از آب به ظرف زیرین دستگاه چکه کند. دقت کنید که برای این که همه‌ی دانه‌ها به یک اندازه خیس بخورند لازم است که آب را در حین ریختن در فیلتر کامل بگردانید. حدود 40 ثانیه تا 1 دقیقه صبر کنید. خیس کردن دانه‌های قهوه باعث می‌شود گاز کربن دی‌اکسید درون دانه‌ها آزاد شود و دانه‌ها سنگین‌تر شوند و در نتیجه به کف فیلتر بچسبند. چسبیدن دانه‌های قهوه به کف فیلتر از حرکت آزادانه‌ی دانه‌ها درون فیلتر جلوگیری می‌کند و این، خود، باعث می‌شود مزه‌ی دانه‌ها بهتر بیرون آید.


مرحله‌ی پنجم: پس از حدود 1 دقیقه، دوباره مقداری آب درون فیلتر بریزید. سعی کنید این کار را با گرداندن آبِ در حال ریزش به طور مارپیچ یا با تکان دادن آن به جلو و عقب انجام دهید تا بر روی مایع شکوفه ایجاد نشود و هم‌چنین تمامی دانه‌ها به یک اندازه خیس بخورند. به قدری آب بریزید که قهوه‌ی درست‌شده حدود نیم سانت پایین‌تر از لبه‌ی ظرف زیرین قرار گیرد. سطح قهوه‌ی درست‌شده باید صاف باشد و کمترین میزان ممکن لک و نقطه را داشته باشد.


مرحله‌ی ششم: زمانی که حدود 2 و نیم سانتی‌متر از قهوه‌ی درون فیلتر خشک شد، دوباره مقداری آب به آن اضافه کنید. ابتدا آب را به دور لبه‌ی فیلتر بریزید تا دانه‌های چسبیده به لبه به میانه‌ی فیلتر بروند، سپس بقیه‌ی آب را باز به طور مارپیچ یا با تکان دادن به جلو و عقب به درون فیلتر بریزید. اندازه‌ی آبی که در فیلتر می‌ریزید باید به قدری باشد که ظرف زیرین تا لبه پُر شود. سطح قهوه‌ی به‌دست‌‌‌آمده هم‌چنان باید صاف باشد و کمترین میزان لک و نقطه را داشته باشد.


مرحله‌ی هفتم: هنگامی که حدود نیم لیتر قهوه در ظرف زیرین داشتید وقت آن است که فیلتر را به آرامی از درون کیمکس بردارید و به ظرفشویی انتقال دهید تا آب آن کاملاٌ کشیده شود. قهوه‌ی شما آماده است.